Umiejętności chroniące przed nałogowymi zachowaniami
Komunikacja interpersonalna
- Scenariusz nr 1:
Temat zajęć: Emocje na językach!
Cele zajęć:- nauczenie umiejętności nazywania uczuć;
- wzmocnienie postawy szacunku dla siebie i innych;
- ćwiczenie umiejętności posługiwania się komunikatem JA.
Czas trwania: 2×45 min.
Scenariusz do pobrania: Komunikacja_Remedium_VI_2013_str_4_5 - Scenariusz nr 2:
Temat zajęć: Języka szakala a język żyrafy!
Cele zajęć:- zwiększenie umiejętności posługiwania się komunikacją bez przemocy;
- zwiększenie umiejętności rozpoznawania konstruktywnego i niekonstruktywnego porozumiewania się w grupie.
Czas trwania: 2×45 min.
Scenariusz do pobrania: Komunikacja_Remedium_VI_2013_str_5_6 - Scenariusz nr 3:
Temat zajęć: Zrozumieć siebie i innych – o sztuce aktywnego słuchania!
Cele zajęć:- rozwinięcie umiejętności komunikacji niewerbalnej;
- przećwiczenie umiejętności aktywnego słuchania.
Czas trwania: 2×45 min.
Scenariusz do pobrania: Komunikacja_Remedium_VI_2013_str_6_7
Asertywność
- Scenariusz nr 1:
Temat zajęć: Czy warto być asertywnym?
Cele zajęć:
Czas trwania: 2×45 min.
Scenariusz do pobrania: Asertywnosc_Remedium_V_2013_str_4_5- wzrost wiedzy na temat postaw: asertywnej, uległej i agresywnej;
- zwiększenie umiejętności asertywnego komunikowania się;
- zwiększenie świadomości osobistych praw.
- Scenariusz nr 2:
Temat zajęć: Granice akceptacji – asertywna odmowa.
Cele zajęć:Czas trwania: 2×45 min.
Scenariusz do pobrania: Asertywnosc_Remedium_V_2013_str_5_6- zwiększenie umiejętności asertywnego odmawiania;
- umocnienie postaw szacunku dla swoich granic i granic drugiego człowieka.
- Scenariusz nr 3:
Temat zajęć: Krytyka czy informacja zwrotna?
Cele zajęć:- zwiększenie umiejętności formułowania konstruktywnych informacji zwrotnych;
- wzrost umiejętności posługiwania się komunikatem JA;
- wzrost umiejętności służących budowaniu relacji i współpracy.
Czas trwania: 2×45 min.
Scenariusz do pobrania: Asertywnosc_Remedium_V_2013_str_6_7
Emocje i stres
Scenariusz nr 1:
Temat zajęć: Emocjonalny zawrót głowy
Cele zajęć:
- nauczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania przeżywanych przez siebie emocji;
- diagnoza własnych sposobów radzenia sobie z emocjami;
- ograniczenie niekonstruktywnych sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
Czas trwania: 2 x 45 min.
Scenariusz do pobrania: Emocje_i_stres_Remedium_VII_2013_str_4_5
Scenariusz nr 2:
Temat zajęć: Do czego służy złość?
Cele zajęć:
- rozwinięcie umiejętności konstruktywnego radzenia sobie ze złością;
- zwiększenie wiedzy na temat sposobów radzenia sobie ze złością;
- ograniczanie niekonstruktywnych sposobów radzenia sobie ze złością.
Czas trwania: 2 x 45 min.
Scenariusz do pobrania: Emocje_i_stres_Remedium_XI_2014_str_5_6
Scenariusz nr 3:
Temat zajęć: Nie taki diabeł straszny – ze stresem też można sobie poradzić
Cele zajęć:
- rozwinięcie umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z napięciem i ze stresem;
- zwiększenie wiedzy na temat zjawiska stresu, jego objawów i konsekwencji;
- przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym.
Czas trwania: 2 x 45 min.
Scenariusz do pobrania: Emocje_i_stres_Remedium_XI_2014_str_6_7
Praca z grupą
Scenariusz nr 1:
Temat zajęć: Nasza klasa staje się zespołem
Cele zajęć:
- zwiększenie poziomu integracji w zespole klasowym;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- umożliwienie wzajemnego poznania się uczniów w klasie.
Czas trwania: 1 x 45 min.
Scenariusz do pobrania: Praca_z_grupa_IV_2013_str_4_5
Scenariusz nr 2:
Temat zajęć: Sytuacja konfliktowa: wyzwanie czy bariera nie do pokonania?
Cele zajęć:
- rozwijanie umiejętności konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych;
- rozwijanie umiejętności analizy sytuacji, ułatwiającej poszukiwanie rozwiązań w sytuacjach konfliktowych.
Czas trwania: 2 x 45 min.
Scenariusz do pobrania: Praca_z_grupa_IV_2013_str_5_6
Scenariusz nr 3:
Temat zajęć: O rolach, nie tylko w teatrze
Cele zajęć:
- zaznajomienie uczniów z pojęciem ról grupowych w kontekście pracy zespołu klasowego;
- rozwijanie umiejętności samoobserwacji i wrażliwości na innych;
- uwrażliwienie na sposób odnoszenia się do innych osób w klasie;
- rozwijanie postawy współodpowiedzialności za sytuację w zespole klasowym.
Czas trwania: 1 x 45 min.
Scenariusz do pobrania: Praca_z_grupa_IV_2013_str_7