Szkolenie „Planowanie i prowadzenie ewaluacji programów profilaktycznych” już w czerwcu
Poradnia Monar w Łodzi zaprasza do udziału w dwudniowym szkoleniu „Planowanie i prowadzenie ewaluacji programów profilaktycznych”. Warsztaty odbędą się w terminie 22-23.06.2017. Koszt udziału to symboliczne 10 złotych. Szkolenie jest adresowane do realizatorów programów profilaktycznych wdrażanych ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.
Chęć udziału można zgłaszać na adres e-mail: programlodz@gmail.com lub tel: 723797166. Zgłoszenia przyjmuje p. Małgorzata Bogdanowicz.
Cel szkolenia to podniesienie kompetencji uczestników w zakresie znajomości metod prowadzenia ewaluacji realizowanych przez nich projektów. W trakcie zajęć odbiorcy zdobędą zarówno wiedzę, jak i wzmocnią umiejętności praktyczne. Program szkolenia „przeprowadzi” uczestników przez kolejne etapu procesu badań ewaluacyjnych, a także pozwoli na zdobycie szerszej perspektywy w posługiwaniu się różnymi metodami i technikami.
Szkolenie prowadzone jest przez Ośrodek Szkoleniowo-Badawczy Stowarzyszenia MONAR ze środków Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii (Ministerstwa Zdrowia – Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych).
Szkolenie poprowadzą specjaliści z zakresu ewaluacji: dr Marcin Sińczuch i Marcin J. Sochocki.
Plan szkolenia:
I Dzień
- 9.00 – 9.30 Wykład (1/2h): Uzależnienia behawioralne – podstawowe rozróżnienia definicyjne
- Klasyfikacja, definicje, podstawowe informacje z badań.
- 9.30–10.40 Wykład (1h): Ewaluacja programów profilaktycznych – podstawowe koncepcje i rozróżnienia (w trakcie wykładu 10-minutowa przerwa)
- Ewaluacja czy ewaluacje, czyli w poszukiwaniu paradygmatu/ów.
- Czy możliwa jest ewaluacja bez przemocy?
- Ewaluacja demokratyczna, procesu, formatywna, konkluzywna, wewnętrzna, zewnętrzna, triangulacja.
- 10:40 – 10:50 – przerwa
- 10:50 – 12:50. Wykład (1h) i warsztat (1h): Ewaluacja ilościowa – metody i techniki
- Schematy (quasi)eksperymentalne w ewaluacji – standard czy zawalidroga?
- Co nam „mówią” wyniki? Czyli rzecz o interpretacji danych.
- Wszyscy kochamy ankiety? Zasady konstruowania narzędzi badawczych, czyli co robić, a czego unikać, aby „wyjść na swoje”.
- 12:50 – 13:30 Przerwa
- 13:30–15:00. Wykład (1/2h) i warsztat (1h): Pytania o/i wskaźniki w ewaluacji
- [P]ytania i [p]ytania, czyli formułowanie zagadnień z różnego poziomu.
- Bierzemy się za wskaźniki realizacji celów i działań.
- 15:00–16:00. Wykład (1h): Etyczne i praktyczne wskazówki realizacji badań ewaluacyjnych
- Co można, a co trzeba robić prowadząc ewaluację?
- I jak to wszystko opisywać?
- 16:00 – 18:00 Konsultacje merytoryczne (2h) (realizowane równolegle przez dwóch prowadzących)
II Dzień
- 8:20 – 9:50. Wykład (1,5 h): Ewaluacja w kontekście procesów zmian cywilizacyjno-kulturowych
- O [E]waluacji jako narzędziu i symptomie zmian, raczej w makro- niż mikroskali.
- 9:50 – 10:00. Przerwa
- 10:00 – 12:00. Warsztat (2h): Opracowywanie kwestionariusza
- Operacjonalizacja jako proces twórczy – narzędzia ilościowe
- 12:00–12:10. Przerwa
- 12:10 – 14:10. Wykład (1h) i warsztat (1h): Ewaluacja jakościowa – metody i techniki
- Ewaluacja bez liczb? Ewaluacja bez celu?
- Czy naprawdę wystarczy pogadać? Wywiady grupowe z adolescentami i innymi grupami.
- A może poobserwować? Typologie i zasady obserwacji.
- 14:10 – 14:50. Przerwa
- 14:50 – 15:50. Warsztat (1h): Wywiad grupowy w praktyce
- Zróbmy scenariusz.
- Zróbmy wywiad.
- 15:50 – 16:00. Podsumowanie szkolenia
- 16:00 – 18.00 Konsultacje merytoryczne (2h) (realizowane równolegle przez dwóch prowadzących)
Opracowano na podstawie informacji organizatora