Skip to main content

Gry hazardowe online oraz gry typu P2W w Polsce – wyniki badań

Badania prowadzone od września 2018 roku do końca 2019 roku miały na celu zbadanie poziomu zaangażowania Polaków w hazard internetowy. Był to czas poszerzania internetowego rynku hazardowego w Polsce. Badano przede wszystkim aspekty demograficzne oraz rodzaje aktywności podejmowanych w Internecie.

Z zebranych danych wynika, że częściej (zarówno online jak i offline) grają mężczyźni i to oni są bardziej narażeni na ryzyko uzależnienia od hazardu. Dodatkowo zauważono także, że ryzyko wystąpienia patologicznego e-hazardu różni się w zależności od wieku osób badanych – częściej dotyczy osób w grupach wiekowych 15-29 lat i 40-49 lat. Zauważono również, że wpływ ma wielkość gospodarstwa domowego. Największe ryzyko uzależnienia występuje, gdy osoby mieszkają same oraz w rodzinach z małymi dziećmi do 6 lat.

Jednocześnie, jak wskazują autorzy raportu, gracze internetowi uprawiający hazard zarówno w Internecie, jak i poza nim, wyrażają większą preferencję dla grania w Internecie, co może sugerować tendencje zwyżkowe w kolejnych latach, w związku z poszerzeniem legalnej oferty hazardowej w Polsce.

Fenomen gier Pay to Win (P2W)

Gry o charakterze Pay to Win, czyli w tłumaczeniu „płać, aby wygrać” to gry, w których za dodatkowe płatności, utrzymuje się znaczną przewagę nad innymi graczami, którzy na grę wydali mniej pieniędzy.

Z zebranych danych wynika, że 80 proc. internetowych graczy hazardowych grało również w gry typu P2W (najczęściej osoby posiadające wykształcenie podstawowe oraz średnie), przy czym połowa spośród nich dokonywała dodatkowych płatności. Jak podaje CBOS: „wśród hazardzistów nieproblemowych płatności dokonywało 52,1 proc., a wśród prawdopodobnie uzależnionych – 83,4 proc. Dokonywanie płatności w tych grach wzrasta wraz z nasileniem objawów problemowego zaangażowania w hazard internetowy”.

Ponad połowa osób grających w gry Pay to Win zadeklarowała, że zaangażowanie w te gry przyczyniło się w większym lub mniejszym stopniu do podjęcia przez nie aktywności hazardowej z użyciem fikcyjnych lub realnych pieniędzy.

Najwięcej osób wybierało gry na konsolach (29,6%) i komputerach osobistych (64,9%), najrzadziej – na portalach społecznościowych (1,8%). Gracze najczęściej kupowali rzeczy, które dawały im możliwość uzyskania przewagi (94,5%), rzadziej te dające możliwość próby wylosowania takowej (8,1%). Te ostatnie, czyli lootboxy (opcje losowania cennych dodatków – element płatności i losowości zarazem, najczęściej w grach darmowych) wybierały osoby z najmłodszej grupy wiekowej, czyli poniżej 35. roku życia. Około 20 proc. badanych grających w darmowe gry stosuje lootboxy codziennie lub prawie codziennie.

Lootboxy

W grach zawierających opcję losowania dodatków, czyli właśnie lootboxy, jest wdrażanych szereg rozwiązań i mechanizmów, których celem jest zachęcanie do kontynuowania gry i dokonywania dodatkowych płatności.

Czynnikiem różnicującym hazard i lootboxy jest to, że „w lootboxach gracz zawsze coś otrzymuje w losowaniu – niekoniecznie jednak to, co chce, co jest wartościowe. W hazardzie zaś można tylko tracić”.

Niektóre kraje (np. Belgia, Holandia) podjęły próbę regulacji lootboxów w związku z ich podobieństwem do hazardu. Inne kraje, jak Francja czy Wielka Brytania, stoją na stanowisku, że lootboxy nie stanowią formy hazardu. W Polsce regulacja taka nie istnieje.

 

Źródło:

Raport: „e-Games: gry hazardowe i P2W, dane epidemiologiczne, analiza ryzyka uzależnienia, profile graczy. Badania wielonarodowe