KONFERENCJA „Nadużywanie mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież w świetle badań Fundacji Badań Społecznych”
Ponad 86% uczniów szkół podstawowych codziennie używa smartfona, w tym prawie połowa z nich korzysta z niego więcej niż przez 2 godziny dziennie. To dwukrotnie dłużej niż sugerują zalecenia profilaktyczne dla osób w wieku 7-14 lat. Aż 23,3% uczniów i 17,1% uczennic znajduje się w grupie podwyższonego ryzyka e-uzależnienia, a 7,2% wykazuje symptomy uzależnienia i może potrzebować pogłębionej terapii – takie wnioski płyną z raportu Fundacji Badań Społecznych.
Jak podkreślają autorzy badania, kluczową dla zapobiegania e-uzależnieniom jest dobra, bezpieczna, oparta o akceptację i otwartość emocjonalną, relacja dziecka z rodzicem/opiekunem. Stąd, to nie cechy dziecka, a cechy rodzica i relacji dziecko-rodzic są kluczowymi czynnikami podnoszącymi ryzyko pojawienia się e-uzależnień. Autorzy badania jednoznacznie wskazują, że największy wpływ na zachowanie dziecka i jego funkcjonowanie mają jego rodzice/opiekunowie, podkreślając, że nie da się realnie pomóc dziecku nadużywającemu e-media bez pracy z jego rodzicami/opiekunami.
Więcej informacji przedstawimy na konferencji prasowej, która odbędzie się
19 lipca o godzinie 12:00.
W konferencji udział wezmą:
- Anna Wojtkowska – autorka badań Fundacja Badań Społecznych
- Maja Ruszpel – moderatorka konferencji
Konferencja odbędzie się online – link do połączenia.
Niniejsza konferencja realizowana jest w ramach projektu promującego najnowsze wyniki badań dofinansowanych ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
W 2024 roku odbędzie się 5 konferencji prasowych.Fundacja organizuje je z placówkami badawczymi – m.in. Instytutem Psychiatrii i Neurologii i Fundacją Badań Społecznych. Celem projektu jest promocja najnowszej wiedzy dotyczącej uzależnienia od hazardu, e-uzależnień, a także wypracowanych, w ramach projektów badawczych, programów terapeutycznych i profilaktycznych. Więcej informacji o projekcie – link.